Killen Med Koll
Det är en sajt där jag gör filmer. Korta internetfilmer som oftast recenserar någonting. Kika in, om ni inte varit där.
Jag har drivit den i ett och ett halvt år och lagt ner min själ och en jävla massa tid på den. Den här bloggen har jag haft i en vecka. Jag har redan fler bevakare på bloglovin här än vad jag har där. Lite trist, för här gör jag inte så mycket jag brinner för.
Nu ligger det iallafall en ny film ute! Jag recenserar en av mina favoritfilmer, G - Som i Gemenskap. Kolla in den och släng iväg en kommentar.
Toy Story 3
Vi har alla sett Toy Story. Berättelsen om Andys leksaker som lever, så fort han tittar bort. Nu har Andy vuxit upp. I hans rum hänger nu posters på motorcyklar istället för cowboyhattar. Hans golv är fyllt av skateboards och elgitarrer, istället för leksaker. De flesta av hans leksaker har försvunnit i loppisar och de överlevande ligger i en låda på hans rum. Andy är sjutton år och ska flytta till universitetet, men innan han åker måste han rensa ur hans rum. Antingen ska han grejer med till universitetet, upp på vinden eller slängas. Han väljer att ta med sig Woody till universitetet och packar ihop resten för att lägga upp på vinden. Oturligt nog råkar hans mamma blanda ihop de leksaker som skulle upp till vinden med skräp (det har hänt mig med) och leksakerna beslutar att följa med Andys systers leksaker, som ska doneras till ett dagis.
Jag är helt tagen av filmen. Skämten var på topp (tortillapotatishuvud) och handlingen var inte en utdragen uppföljare för att tjäna pengar, utan den bygger på storyn på ett nödvändigt sätt. Vi har alla varit med om det som händer i filmen. Vi minns när vi beslutade att plocka ihop våra favoritleksaker och hur det fortfarande känns som att de lever, även fast vi vet att de är tillverkade i fabrik. Filmen gav mig faktiskt dåligt samvete över att jag inte leker med mina leksaker längre och om en film kan få en att få skuldkänslor över något sådant, så är den rejält lyckad.
Det här är ingen barnfilm. Leksakerna som är med i filmen är leksaker från tidigt nittiotal, skämten var väldigt smarta och det fanns inte ett enda barn i publiken. Det här är ingen film man ser för nostalgiska skäl (för att man gillade första), utan det här är en film alla borde se. Även om man inte sett de tidigare.
Jag hyllar den här filmen rejält, jag vet. Men den förtjänar det, tamejfan. Den bästa filmen jag sett på väldigt, väldigt länge.
Nu ska jag leta rätt på mina gamla leksaker, bara för att säga hej igen.
Arachnophobia
Filmer jag inte sett som jag borde se
- Den Nakna Pistolen
- Motorsågsmassaken
- Alla Rambofilmer
- The Blob
- Peepin' Tom
- Full Metal Jacket
- Blade Runner
Sen tror jag faktiskt att jag har sett Alla Världens Filmer. Nä, men iallafall en himla massa.
Om någon av mina två läsare kan tipsa om en bra film jag inte sett ännu, så får den gärna göra det.
Angående nyversioner av film
Vad har dessa filmer gemensamt?
The Grudge kom ut 2002 i Japan. Bara två år senare valde USA att spela in en egen version av filmen.
Karate Kid är en fantastisk film som hade premiär 1984. I år, 2010, har en ny version spelats in av filmen.
Nightmare on Elm Street kom också ut 1984. År 2010 kom en ny version ut.
Ringu kom ut i Japan 1998. 2002 spelade USA in en egen version av filmen, som de kallar "The Ring".
The Wolf Man kom ut 1941. 2010 kom en ny version ut som bara heter "Wolfman".
War of the Worlds kom ut 1953. Under juni 2005 kom tre nyversioner med samma namn!
The Day of the Triffids kom ut 1962. En miniserie med samma namn släpptes 1984 och ännu en 2009.
Planet of the Apes kom ut 1968. 2001 spelade Tim Burton in en nyversion av den.
Clash of the Titans kom ut 1981 med otroliga stopmotioneffekter. 2010 kom den ännu en gång.
Night of the Living Dead (1968), Dawn of the Dead (1978) och Day of the Dead (1985) kom senare ut som Night of the Living Dead (1990, Dawn of the Dead (2004) och Day of the Dead (2008).
Kort sagt, de är grymma filmer som blivit nyinspelade och i stort sätt slaktade.
Det här är någonting som alltid har hänt, men på den senaste tiden har Clash of the Titans, Karate kid, Wolfman och Nightmare on Elm Street kommit ut. Behöver verkligen dessa filmer nya versioner? Filmerna är redan inspelade, historien är berättad och filmerna blev legendariska. Så varför kommer det nya filmer som är fullpackade med specialeffekter? Alla kreativa lösningar som aporna i Planet of the Apes, armarna i Nightmare on Elm Street, monstren i Clash of the Titans och skeppen ur War of the Worlds är ersatt av datorer. Jag förstår det inte. Glädjen att se kreativa lösningar på problem är borta. Stora miniatyrer, dräckter, dockor, agera framför en skärm och sminket är borta. Förmodligen för alltid. Nu har vi bara kvar datorer.
Jag antar att det är för att folk har svårt för gamla filmer. De flesta av mina vänner klarar inte av att se på svartvita filmer. Är det kanske så för de flesta? Då tycker jag att man borde vänja sig md gamla filmer istället för att filma nya. Bröderna Marx-filmerna är svartvita och omöjliga att filma om. Samma sak med Charlie Chaplin och alla underbara science fiction/skräckfilmer från femtiotalet. Och om man inte klarar av stumfilmer eller de utan färg, så missar man verkligen något.
B Gata H Kei
Däremot är det najs att hitta en serie jag skrattar lika mycket till som Seinfeldt.
Samma fruktan som tvingar oss ner på knä
Problemet är att jag är dålig på att hantera skräck. Just nu halvspringer jag från dörr till dörr då jag ska göra något. Klockan är mycket, alla sover och jag tror nästan att en naken man med en fällkniv genom hjärtat ska stå någonstans i huset och vänta på mig. Därför springer jag. Det är dåligt egentligen. Det får mig bara att känna mig jagad, vilket skrämmer upp mig ännu mer.
Det är bara "Människohamn" jag inte läst ur Ajvides samling. Nu har jag börjat. Jag är några kapitel in och jag får se om jag fixar hela. "Låt Den Rätte Komma In" fick jag avsluta någonstans i mitten. Det blev för mycket. Då man känner att man ligger vaken om nätterna och bara väntar på att någon ska gå in i ens rum så ska man sluta. Då är det för mycket.
Det underlättar inte att jag har två katter i huset som går i trappor, krafsar på dörrar och kan framkalla ljud jag aldrig hört tidigare.
Trots det
Svalan katten rosen reeperbahn döden
I förrgår åkte jag förbi Eskilstuna och var på Forever Young. Nivet, festivalen med åttiotalsband. Jakob Hellman, Ultravox, Lustans Lakejer, Alphaville, Reeperbahn och sådant.
Vissa av artisterna hade jag väntat mig mer från. Som Reeperbahn och Alphaville.
Det såg ut som att Alphaville aldrig stått på en scen tidigare. Sångaren stod helt stilla och förtörde åttiotalsklassiker som "Big in Japan" och "Forever Young" med utrop. Han ropade "oh yeah", "come on" och "are you ready to rock?" under hans populäraste låtar. Inte min grej.
Reeperbahn är ett av banden jag lyssnar som mest på just nu. Peppade sönder att få dem, men jag gick därifrån. Sångaren, Olle Ljungström hoppade runt på scenen, viftade med armarna och var helt enkelt dödslöjlig. Han spelar numera i ett soloprojekt och gjorde narr av sin gamla åttiotalsmusik. Han förstod inte riktigt att alla som stod nedanför honom hade betalat 600 spänn för att få se Reeperbahn - för att de gillar dem. Eftersom de inte spelat ihop sen 1986 så var de en smula orutinerade, men att sitta på en trapp och läsa ur ett texthäfte till "Havet Ligger Blankt" var bara fel. Hade hoppats lite mer på så som de var i Filmen G.
Jakob Hellman var däremot grejt! Innan vi kom in på området träffrade jag och min flickvän Amanda honom. Vi hälsade, sa att han ägde, skakade hand och tog varsin bild med honom. Och på scenen var han allt man förväntade sig. Han var en liten nervös pojke i för stor skjorta som ställt sig på scen. Precis som det ska vara. Det var så himla bra. Han var så himla bra.
Skåne
Inception
Har sett filmen Inception för ett par dagar sedan, innan jag åkte till Skåne. Nu har jag skrivit en snabb recension av den.
Filmen börjar med att man ser vår protagonist Leonardo DiCaprio ligga på en sandstrand i grunt vatten. På stranden ser vi två västerländska barn springa förbi. En gevärpipa trycks mot Leonardos rygg och vi får se ett japanskt hus i på en klippa. Vi i publiken vet inte vem denne man är, vilka barnen var, varför någon hotar att skjuta mannen och vad som egentligen händer. Vi är förvirrade. Väldigt förvirrade. Och förvirringen har bara startat.
Filmen handlar om att någon forskare hittat ett sätt för folk att träda in i andras drömmar. Antingen för att jävlas, hitta hemligheter eller för att tjäna pengar.
Leonardo tillhör den sistnämnda kategorin. Han arbetar med att olagligt besöka andras tankar för människor som betalar.
Det är vad den två och en halv timmeslånga filmen handlar om.
Jag måste vara den enda människan i biosalongen som inte avgudade den här filmen. Visst, effekterna var läckra, men vad gör det när man kan göra vad som helst i datorer nuförtiden utan en större ansträngning? Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Visst känns det väl ändå verkligare att se något som inte bara är skapat på dator, så som The Dead-triliogin eller Star Wars?
Filmen kändes som en ”så-här-gör-du-en-storsäljare”- instruktionvideo. Använt alla klassiska knep för att få publiken med sig. Använda sig av ”låt filmen börja på samma sätt som den slutar” (se Gilbert Grape för ett bättre exempel), ”hålla protagonisten en hemlighet tills i slutet där vi får reda på en hemsk hemlighet”, ”korta snabba klipp under actionscenerna”, ”ös med specialeffekter och eld i slowmotion” och det allra viktigaste ”använd de populäraste skådespelarna för tillfället och släng in en klassisk”.
Sen fanns det en jävla massa småmissar jag fortfarande stör mig på, där min enda tanke var ”var det allt?”. De kommer ni själv att märka, om ni skulle se filmen.
Förvirringen tog sats på riktigt då det handlar om drömmar i drömmar i drömmar i olika tidszoner som interakterar med varandra.
Filmen hade dessutom för många figurer som jag inte klarade av att minnas namnen på och det hjälpte inte all förvirring.
Nu låter det kanske som att jag totalogillar den här filmen, men det är inte sant. Två och en halv timme kändes inte som två och en halv timme, utan det gick undan och höll mitt intresse igång, för det mesta. Iden var nyskapande och jag tror definitivt att originalmanuset var väldigt bra. Ellen Page lyste upp alla scener hon var med i och höjde filmen ett flertal nivåer.
Sammanfattningsvis så var det en rätt bra film med en del brister. En sådan film där alla sitter i bilen på väg hem och ställer ett trettiotal frågor om saker de inte förstod.