Kapten Nintendo rekommenderar

Sitter du hemma och har så pass tråkigt att du läser Kapten Nintendo? Vill du sätta på en bra rulle och dömysa framför den? Vet du inte vad du vill se? Här har du lösningen!
Detta är filmer jag rekommenderar i vått och torrt. Fantastiska filmer att bara gosa upp framför. Alla är kanske inte de allra bästa, men alla har ett "se och njut-värde" jag tror alla är ute efter. Sorterat efter genre har du alltid en film att se, baserat på vad du är ute efter.



Drama


Rocky

Rockyserien är svår att förklara. När jag berättar om att jag älskar Rocky så skrattar de mesta och tänker på någon slags actionhjälte. Det är inte Rocky. Den handlar om en amatörboxare som får sitt ansikte inslaget för småpengar. När han får ett erbjudande om att slåss mot världmästaren så bestämmer han sig för att ta det seriöst, istället för att spela med som att det vore en show. Samtidigt utvecklar vi ett tycke för Rocky och hans personlighet som inte går att förklara. Låt mig bara säga såhär; när det väl är dags för matchen så hejar man på Rocky som att vore en nära vän.
Filmen cirkulerar inte runt sport, utan om själva personen. Hans förhållande till den blyga Adrian, hans vänskap till den drägget Paulie och hur han ser på sin hemstad.
Det är ingen film om boxning, det är en film om att mot alla chanser lyckas göra någonting stort av sitt liv.



The Karate Kid

Regissören från Rocky lämnade den filmserien åt Sylvester Stallone och skapade istället The Karate Kid.
Daniel har flyttat till en ny stad där han får fiender på en gång. Ett gäng mobbare väljer ut honom som offer och försöker få varje dag att bli ett helvete för Daniel. När han åker till en karatedojo för sin första lektion är mobbgänget redan där och Daniel väljer att avstå.
Senare, när mobbarna är på honom igen för att slå honom så pass att tillochmed de flesta i gänget tycker att det är för mycket dyker en skugga upp som slår ner gänget och räddar Daniel. Det visar sig vara Miyagi - fastighetsskötaren i Daniels nya hus.
Med annorlunda sätt (som biltvättning, husbygg och staketmålning) lär Miyagi Daniel karate, för att kunna slå mobbarna i karate i en turnering några månader fram.


Fucking Åmål

Det här är förmodligen den bästa svenska filmen som finns. Elin är skolans populäraste tjej och kan få vem hon vill. Agnes har inga vänner, är ständigt ledsen och är kär i Elin.
Historien i den här filmen är inte det viktiga, utan varje scen är en så tydlig beskrivning på sveriges tonårsliv och ger en nostalgikick till nittiotalet. Jag var visserligen bara åtta år när nittiotalet tog slut, men jag minns hur tuffa jag tyckte att tonåringar var då, när de flesta egentligen bara var löjliga.
Det är jäkligt skönt att få se en svensk tonårsfilm istället för alla amerikanska, för det är inte samma sak. I hur många filmer kan det bli ett enormt gräl för att Oboyen är slut?
Den här filmen har jag sett en jävla massa gånger. När jag gick i mellanstadiet slutade jag två varje dag. Då hann jag precis hem och se Fucking Åmål innan The Simpsons började på trean, vilket ledde till att jag sett den här filmen nog många gånger för att kunna citera varenda replik ur den.



Komedi

Tillbaka till Framtiden

Jag har många gånger försökt att sätta ord till hur mycket den här filmserien äger, men jag har aldrig lyckats. Skrev en recension på den till svenskalektionen för några månader sen, men inte ens då kunde jag ge den de ord den förtjänar - även fast jag arbetade i mer än en vecka.

Mary McFly är en sjuttonårig grabb med ”The Power of Love” i lurarna och en skateboard under fötterna. Han är påväg till köpcentret ”Twin Pine Mall” för att träffa sin vän Emmet Brown, kallad Doc. Doc visar för Marty att han lyckats bygga tidsmaskin utav en DeLorian och en fluxkapacitator. Marty hamnar av misstag i år 1955 och eftersom han inte har plutonium med sig som krävs för att skapa de 1.21 jiggawatt som krävs för att använda tidsmaskinen behöver han finna Doc och göra sitt bästa för att inte stöta ihop med sina egna föräldrar!

Men han fuckar upp det så mycket att han måste göra det motsatta och faktiskt ta sin egen mamma till skolans avslutningsbal.

Vi har en nyskapande konflikt som bara blir värre och värre ju längre in vi kommer in i filmen. Vi har en hjälte, som känns som en typisk sjuttonårig grabb. Michael J. Fox spelar inte bara Marty McFly, han är Marty McFly.  Men den som stjäl showen är Doktor Emmet Brown spelad av Christopher Lloyd. Ni som sett filmen förstår vad jag pratar om. I scenen där han ska förklara för Marty hur han ska göra för att ta sig tillbaka till 1985 skulle han ha kunnat rita upp planen eller bara förklarat den, men det han gör är att bygga upp en miniatyrstad och ber om ursäkt för att han inte hunnit måla den eller byggt den exakt efter skalan.           Vi har också en fantastisk skurk med som dyker upp i samtliga tre filmer, även fast de utspelar sig i olika tidsperioder. Biff Tannen.  1955 är han ute efter Martys mamma, mobbar Martys pappa och även Marty hamnar i hans väg flera gången. Biff har några oförglömliga repliker, så som ”Make like a tree and get out of here” och ”Get out of my car, old man”.

Den kände filmkritikern Adam Smith sa en gång "To put it bluntly: if you don't like Back To The Future, it's difficult to believe that you like films at all.”.

Jag kan inte hålla med mer.

 

 

Järnjätten

Hogarth en nioårig pojke som lever under femtiotalet. Hans högsta önskan är att få ett husdjur, men han får ett större än han väntat sig.

En natt hör han ett ljud ifrån skogen och beger sig ut för att se vad det är som befinner sig därute. Det visar sig vara en gigantisk man av metall!

Den här järnjätten har fått en smäll i skallen och har tappat minnet totalt, så Hogarth bestämmer sig för att uppfostra jätten, som en hund eller ett gigantiskt barn.

Den här filmen är grymt snyggt animerad och en fröjd för ögat. Historien suger in en i teven och jag tycker alltid om att se filmer i femtiotalsmiljöer.

Jag såg den här filmen på bio som barn och jag älskade den då, fast på en annan nivå. Vissa repliker ur filmen har fastnat i hjärnan och kommer nog för alltid att vara kvar där. Att en film jag älskade som sjuåring fortfarande underhåller mig säger kanske mer om mig än om själva filmen. Men det går inte att förneka att den här filmen är grymmare än grym.




It's a Mad, Mad, Mad, Mad World

Filmen börjar med att vi ser en bil slungas i luften för att sedan landa uppochner en bit bort. Förbipasserande bilar stannar och männen i varje bil går ner till den förstörda bilen. Ut ur bilen kryper det en man. Mannen berättar för alla att det finns en stor skatt nergrävd u en viss park under ett stort W. Och så börjar jakten! Varje bil för sig själv och det gäller att hinna fram till skatten först! Längs vägen plockas det upp fler människor, den ena galnare än den andra.
Det är är en galen komedi för alla som bara kan sitta ner och asgarva åt saker utan att tänka på tekniska fel. Som biljakten där den ena traffikanten hoppar mellan sätena, upp på taket och på huven utan att knappt en enda gång röra vid ratten.
Det här är en av mina absoluta favoritfilmer. På tre timmar får man skratta mycket, så var beredda på träningsvärk i käkarna imorgon!



The Naked Gun

Det här är filmen för alla er som älskar Tom & Jerry, Looney Toones, Animaniacs etc. Jag ska försöka hålla mig lite kortare så det jag säger är; Tecknad film, fast på riktigt! Skämt så geniala att jag vill ha varenda ett på tröja! En av de absolut roligaste filmerna jag sett! Såja, det får duga. Måste ju bli klar med det här inlägget också.



The Holy Grail

Monty Python är den moderna komedins gudar och det här är deras mästerverk. Kung Arthur har fått i uppdrag av Gud att hitta den heliga graalen, men han kan inte klara av det ensam. Därför åker han ut för att leta efter följeslagare som kan hjälpa honom med sin jakt på den heliga graalen.
Alla känner till Monty Python och varenda kille i universum kan citera åtminstone två hela filmer. Man kan ha en hel middagskonversation endast uppbyggd på citat, så om du inte har sett Monty Python eller älskar det från tidigare är det här ett måste för dig. Den sjuka humorn är född. Bara att rulla med det.



Wayne's World

Två stereotypiska 90-tals killar sänder ett lokalt tvprogram ifrån deras källare. Precis som i Rocky, får de en chans att blu större än de någonsin skulle kunna drömma om. Det här är en film om drömmar som blir verklighet och att lita på varandra som vänner när pressen trycker på.
Nä, jag skojar bara. Det här är en headbangnade, galen, käk-ur-led-film som får dig att falla av soffan. På riktigt, det hände mig.
Det här är en film du komme ratt le flera dagar efter att du sett den. Faktiskt så känner jag att jag måste se den själv nu, trots att klockan är två på natten. Så rolig är den.



Teen Wolf

Se min recension här.




Skräck/Monster

Frankenstein

Se min recension här.


Day of the Triffids

Ett kometregn faller över en stad och alla invånare samlas för att få se underverket. Bill är den enda som inte få se det, eftersom han precis haft en ögonoperation. Men det visar sig att det var en rackarns tur för honom, eftersom varenda människa som tittade på meteorerna blev blinda.
Nu är han den enda som kan se i hela sin stad och han beger sig av för att leta efter andra människor som inte är blinda. Samtidigt åker en utomjordisk växt runt i landet och äter människor.
Den är så bra som den låter.



Godzilla (1954)

Läs min recension här.



King Kong (2005)

Det är inte alla re-makes som lyckas, men efter många försök så kom det äntligen en grym version av King Kong.
Ett filmteam åker till en okänd ö för att spela in en ny storfilm. Där träffar de på en gigantisk apa och istället för att spela in en film så bestämmer de sig för att försöka ta hem monstret till New York.
Det är en av de bästa berättelserna i världen. Det är filmhistoriens Hamlet.
Jag måste säga att jag själv föredrar den äldre versionen från 1932, men om man ska vara några stycken som ska se film så är den nyare versionen den mer underhållande av dem.


Snakes on a Plane

En brottsling släpper in en massa förargade ormar på ett flygplan och det gäller för alla passagerare att fly - när det inte finns någonstans att ta vägen.
Det här är ett koncept alla regissörer skulle betala flera miljoner för att få. En underhållningsfilm som förmodligen inte är den bästa men som man nästan måste se. En grym parodi på monsterfilmer som tar hela genren till en extrem nivå.


Basket Case

Det här är mästarfilmen över åttiotalseffekter. En mystisk man stråsar runt i USA med en gigantisk picknickkorg under armen. Vi vet inte vad picknickkorgen innehåller, men vi vet att den gillar hamburgare. Filmen bygger en del på att vi inte ska veta vad som är i korgen, men jag kan inte säga något om den här filmen utan att avslöja det. Det är hans siamesiska tvillingbror. Såja.
Hans bror ser ut som en degklumpo med ansikte och armar och det är en jäkla fröjd att titta på honom. Tillsammans går de ut och mördar alla doktorer som var med vid operationen där de blev separerade från varandra.
En del kallar den här för en film om broderlig kärlek och att det är en liten mysrulle. Men för in i helvete, om ni ska se den här, så se den då för att få en degklump döda doktorer. Det är fantastiskt.





Jag skulle säkert kunna skriva om hundratals fler titlar som jag tipsar om, men det skulle ingen orka läsa. Den finns det vissa jag vill skriva om, där det inte finns mer att säga. Som Star Wars, Indiana Jones, Jurasic Park osv. Istället tipsar jag er om att kolla på någon film från listan som verkar vara intressant och fortsätta att läsa min blogg. För tro mig; jag vet vad ni vill se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: