Teen Wolf

Varulvar är coola. Jag lovar att ni säkert sett någon varulvsfilm, och vad brukar de innehålla? Huggtänder? Blod? Päls? En helfrän transformering? Michael J. Fox med päls som dunkar i en basketmatch?

Teen Wolf handlar om förloraren Scott (spelad av Michael J. Fox) som upptäcker förändringar när han kommer in i puberteten. Ja, ni vet. Det vanliga. Lite extra hår. Förbättrat luktsinne. Röda ögon. Det visar sig att det går i Scotts släkt att vara varulv, men det hade ingen berättat för honom! Men det är inte den klassiska varulven som presenteras, nä, den här har lång päls, är grymt starka och smidiga, men det är den enda skillnaden. De förlorar varken förståndet eller äter får.
Till skillnad ifrån hans släkt så är det här inget han döljer. Han försökte visserligen ett tag, men när han, mitt i en basketmatch för hans skola, förvandlas så känner han inte att han borde dölja något.
Han äger ut motståndarlaget och blir snabbt skolans populärast varg. Alla älskar honom och han får ligga med bruden han suktat efter i flera år, så länge som han är varg. Det hade jag inte förväntat mig!

Filmen kom ut 1985, bara ett litet tag efter Tillbaka till Framtiden, vilket skapade en del problem. I Spanien döpte de om Scotty till Marty, men varför vet jag inte. Måste ha varit förvirrande.
I Brasilien kallade de filmen "Garoto do Futuro" istället för Teen Wolf. Det betyder "Pojken från Framtiden", även fast den inte alls har någonting med tidsresor att göra.
Sen är det lite skoj att Scotts hus ligger på samma gata som George McFlys och huset han bor i är samma hus som Lorraine Baines bodde i, i Tillbaka till Framtiden.


Det här är helt enkelt en otrolig film. Kreativ, nytänkande, rolig, Michael J. Fox och monster. Svårt att klå det i varulvsgenren. Fast, det finns en varulvsfilm som nog är bättre; An American Werewolf in London. Men den kan jag snacka om någon annan gång.

Problemet med den Teen Wolf är att allt annat känns halvdant. Om man ser en film som inte innehåller Michael J. Fox utklädd till varulv stå på händerna på en van som kör rakt genom en stad, så blir man en smula besviken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: