Harry Potter och Dödsrelikerna

Spoilervarning

Igår var jag på premiären av Harry Potter och Dödsrelikerna med min flickvän. Salongen var full av hårt peppande människor som tillverkat egna "Harry Potter-bägare" till popcornen och folk som hade klätt ut sig. Själv hade jag ett ärr i min panna och väntade intensivt på filmen.
Trailers började och gav mig tips om filmer jag måste se, som Narnia och Rödluvan. Påminner mig själv att önska mig biobiljetter i julklapp.
Sen ser vi en trasig WB-logga och vi vet att filmen har kört igång. På studs har de hoppat över det första kapitlet och familjen Dursley är redan påväg att fly. På en gång springer Harrys gäng in i Harrys hus följda av Monsterögat. Det blir kramar i runt tre sekunder och Lupin ska precis upplysa om en nyhet, men blir hindrad av Monsterögat som säger att det inte finns tid nog för att snacka. Det beskriver hela filmen ganska perfekt. Dialogen genom hela filmen är grymt nedskuren; och det betyder inte oftast något dåligt, utan ger mer tempo i filmen. Men när handlingen börjar att svikta på grund av det, börjar det kännas lite halvdant. Det är vad jag ogillar mest med filmen. Vi får inte mycket förklaring i filmen, utan allt som händer (som att de hittar dödsrelikmärket överallt) känns som ett rent sammanträffande. På kyrkogården har den enda graven Hermione tittar på det rätta märket. Harry känner blixtsnabbt igen märket från brölloppet, även fast Victor Krum inte var där för att kommentera det, vilket skulle betyda att Harry har ett fotografiskt minne. Hermione hade knappt läst i boken, förrän hon upptäckte märket i en av sagorna. Det fungerade finfint i boken, men på bioduken känns det hela som en Dan Brown-bok.
En av de första sakerna jag märkte när jag satt i salongen är att filmen är från 11 år. Ni som har läst böckerna förstår nog att jag tycker det är underligt. När jag väl såg filmen, förstod jag varför den låga åldersgränsen hade blivit lagd.
Istället för att George blir av med sitt öra, där det i framtiden bara ska sitta ett gapande hål, blir han av med toppen och örsnibben. Ser ut som ett vidrigt sår, men inte alls lika groteskt som det borde varit.
När en enorm orm krälar sig ut genom Bathilda Bagshots mun, får vi bara se hennes mun öppnat och resten av scenen utspelar sig under en slags filt. Som ni nog förstår är hela filmen nertonad för att få visas till en yngre publik, när den inte alls är skriven för dem.
Nu låter det ännu en gång som att jag avskyr den här filmen, men det gör jag faktiskt inte. Jag har själv skrivit om böcker till filmmanus och förstår hur grymt svårt det faktiskt är. De klarade av att lägga till förändringar för att göra boken mer filmanpassad och rent visuellt var filmen fantastisk. Actionscenerna var också mycket häftigare än i de tidigare filmerna. Se bara på en av de första scenerna, där Harry och Hagrid flyr från dödsätarna. Det var fan grymt! Påminde om en blandning av Terminator 3 och Men in Black, vilket aldrig kan gå fel.
Och även fast filmen var kortfattad, så var den två och en halv timme lång. Och då är det ändå bara första delen! Alltså, så hade de faktiskt inget val än att göra filmen lite hektisk. Om man skulle ha med mer om Dödsrelikerna, Harrys tvivel på dem och allt bråk i tältet, så skulle filmen behöva vara tio timmar lång, istället för fem.
Kort sagt, det är en av de bättre Harry Potter-filmerna och det säger ändå en hel del eftersom trean uppåt är fantastiska. Det är mycket balla effekter som man vill se på stor skärm och lite för starkt ljud, så ta chansen och se den när den fortfarande går på bio. Kom bara ihåg att inte ha boken i åtanke för varje scen.

Kommentarer
Postat av: Joke

Sweet, jag ska se på bio innan den slutar gå :D

2010-11-18 @ 10:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: