Fun facts!

Varje gång jag ser på en film med andra människor, så blir de galna över att jag berättar en massa "fun facts". Alltså, roliga, men onödiga saker om filmen. Här är mina favorit-fun facts jag kan komma på nu!



Lon Chaney, som är mästaren över stumfilm, hade döva föräldrar vilket fick honom att kunna kommunicera väldigt bra utan ljud. Dessutom dog han av cancer i strupen samtidigt som ljudfilmer trädde fram.

Marty McFly spelades till en början av Eric Stoltz, men efter ett par inspelade scener insåg regissören att han inte dög och istället tog Michael J. Fox rollen och väckte den till liv.

I Zombieland frågar huvudpersonerna och Bill Murray ångrar något precis innan han dör. Han svarar att han ångrar "Gustaf". Han gjorde rösten till Katten Gustaf i live action-filmerna, men inte i den tecknade serien. I den tecknade serien var det Frank Welker som gjorde rösten åt katten och han gjorde även rösten till Ray i The Real Ghostbusters. Alltså den tecknade versionen av Bill Murrays karaktär i Ghostbusters.

I Hammerserien av skräckfilmer spelar Christopher Lee Greve Dracula, David Prowse Frankensteins monster och Peter Cushing Dr. Van Helsing och Dr. Frankenstein. I Star Wars träffas de alla igen fast Christopher Lee som Greve Dooku, David Prowse som Darth Vader och Peter Cushing som Grand Moff Tarkin.

Jack Nicholson var med i den första svartvita versionen av The Little Shop of Horrors.

Night of the Living Dead var den första filmen med en svart man i huvudrollen, om man inte räknar med The Jazzsinger då det var en svartmålad vit man som spelade.

Det kom tre nyversioner av War of the Worlds under juni 2005.

Masken som Michael Myers bär i Halloween är en vitmålad William Shatner-mask.

I Batman Returns spelar Christopher Walken skurken Max Shreck som även råkar vara namnet på skådespelaren som spela Greve Orlok i Nosferatu.

Nyversioner av skräckfilm har aldrig varit så inne som nu. 2011 ska det komma en nyversion av en av mina favoritskräckisar; Creature From the Black Lagoon.

I filmen Bubba Ho-Tep får vi se Elvis och en svart John F. Kennedy slåss mot en mumie. Inte så intressant, men värt att nämnas.


Det är vad jag kan komma på just nu. Om du vet någon annat spännande jag borde känna till, så får ni gärna skriva det i kommentarfältet. Äggsiting.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: