Bröder framför Brudar del: 1

I fredags fick vi en ny uppgift på filmlektionen.
Under fredagen skulle vi delas upp i tre olika filmteam och skriva ett manus på temat "Att ångra sig". På tisdag ska vi filma och på fredag ska vi ha en färdigredigerad film att visa upp.
Mitt filmteam består av Niclas, Adam, Emma och Viktor. Emma var med vid inspelningen av "Huset med den egna viljan" och Viktor brukar vara med i varenda filmuppgift jag får. Samma sak med Jessica i min klass. Praktiskt att alltid jobba med samma människor. Jag och Jessica har lite samma bild av film, så det är väldigt lätt att arbeta med henne. Nu blir det första gången utan. Sen har jag inte alls filmat med Adam och Niclas förut. Det blir intressant.
Vi delade upp oss på olika positioner och jag körde såklart på att vara regissör och manusförfattare.
Idéen snodde vi ihop tillsammans väldigt löst inspirerat av ett avsnitt av "Tales from the Crypt" och sedan skrev jag allting i manusform. Det handlar helt enkelt om två kompisar som lirar schack medan de snackar om att den ena killen varit med den andres brud. Ja, det är inte så avancerat, eftersom det ska spelas in inom loppet av två timmar.
Idag åkte jag till skolan klockan åtta på morgonen, även fast jag hade sovmorgon, för att rigga scenen. Om man har en lektion på sig att filma, finns det ingen tid att rigga.
Så jag byggde upp hela scenen och ljussatte så gott jag kunde. Har en vana att alltid göra sönder lampor, men oftast bara spotlights eller 450w. Idag märkte jag att det började ryka ur en Blondie, som är en mycket dyrare lampa. Såg att ljusskydden satt på på lampan och att det var det som höll på att överhetta den. Hann inte ta på mig handskar, för den här lampan skulle räddas! Jag lyckades faktiskt, fast fick händerna fyllda av svidande brännsår på köpet.
Sen klättrade jag upp på taket och fäste en teaterbyxa med vad jag än kunde hitta. Det såg rätt skitigt ut, men det fick duga. Sen räckte den inte enda ner till golvet, så jag fick knyta en till byxa under den första. Alltså, snören i sextio stycken tyghölsen. Jädrar vilket arbete! Men sen var jag klar!

Imorgon ska vi köra igång med själva filmningen! Resultatet postar jag senare. Om ni vill läsa endagsmanuset, så är det bara att ladda ner det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: