Nittonde september

Idag är det det omtalade datumet 19/9-10. Idag är det alltså val i Svergie. Jag har precis släppt ner mina tre röster i tre olika lådor och nu är det bara att vänta på resultat. Jag har funderat på vilka jag egentligen skulle lägga min röst på sedan april, men senast igår kom jag fram till det. Jag har gjort en massa olika tester och de har sagt att jag borde rösta på allt från Vänsterpartiet till Sverigedemokraterna. F! har också alltid varit högt uppe tillsammans med Kristdemokraterna. Piratpartiet har alltid varit längst ner på skalan.
Jag har inte riktigt varit på peppad på att prata politik de här senaste månaderna, eftersom alla dömer en efter vad man funderar på. Folk som röstar på något annat än Miljöpartiet eller Vänsterpartiet på min skola blir utskrattade. Hörde på historielektionen att folk pratade om att en kille skulle rösta på Höger, följt av: "ja, men han är ju ändå typ störd." 
Sverigedemokraterna var på min skola i förrgår och folk lät inte mannen ens tala till punkt innan han blev ratad och utskälld på grund av sina åsikter.
Kristdemokraterna anser alla vara ett parti emot homosexuallitet och kvinnors rätt. Jag vet ju själv att det handlar om mer än så och att de har grunder för sina åsikter. Men om man skulle säga att KD var ens val, så skulle man aldrig kunna återvända till skolan.
Jag har funderat, läst, frågat och tänkt på dessa partier. Alltså KD, SD, V, FP och M. Fast det har ju varit en hemlighet. För att inte behöva bli anfallen på grund av mina politiska åsikter.

Men idag röstade jag alltså och känner mig såhär i efterhand nöjd med mitt val. Det var inte alls som jag hade väntat mig att jag skulle rösta, men igår kändes det verkligen så självklart. Även fast jag inte ens funderat på att rösta på dem.

Ikväll ska jag på valvaka på Hamnmagasinet. De bjuder på pizza. Hoppas de har mozzarella och oregano. Annars är det ingen pizza.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: