Ed Wood



Ni känner säkert till Ed Wood. Eller, ni har iallafall säkert hört talas om hans filmer. Om inte, så ska jag skriva lite om honom.
Edward Wood Jr. var en filmregissör, mest känd för att vara den sämsta regissören någonsin. Det tycker inte jag stämmer. Han filmer är billiga, fulla av fel, han gjorde sällan några omtagningar och man förstår dem kanske inte alltid. Men fan, de är underhållande. Han hade verkligen passion för det han gjorde och försökte hela livet ut, även fast han konstant blev ratad. Det tycker jag verkligen om och kan förknippa mig själv med. Mina filmer har alltid noll budget och uppskattas inte av många. Trots det har jag jobbat med dem nästan varje dag och filmat över sjuttio stycken. Kanske kommer de att uppskattas några årtionden efter min död. Man kan ju hoppas.


Glen or Glenda har nog den sämsta filmtitel någonsin. Säg det högt och lyssna på dig själv. Glen or Glenda. Huvva.
Filmen är uppdelad i två delar. Den ena handlar en man tycker om att klä sig i damkläder. Han är spelad av Ed Wood själv. Den andra handlar om en man som går igenom ett könsbyte. Eftersom Ed Wood var transvestit (och faktiskt klädde sig i damunderkläder när han slogs i andra världskrigen) så står den här filmen honom väldigt nära.

Plan 9 from Outer Space är filmen Ed Wood mest är känd för. Den har blivit kallad "världens sämsta film" och tillochmed fått pris för det. Jag kan inte riktigt hålla med om att det är världens sämsta film. Många hävdar att Citizen Kane är världens bästa film, men känner ni någon som sett den fler än en gång? Själv har jag sett Plan 9 from Outer Space tre gånger.
Historien går ut på att utomjordingar kommer ner till jorden och väcker döda människor till liv, därmed förvadlar dem till zombies. Det är så dumt som det låter. Titeln funkar iallafall. Den skulle egentligen heta "Grave Robbers from Outer Space", men det ändrades precis innan filmen släpptes. Det skulle göra filmen ännu dummare.
Men trots en löjlig historia, kassa skådespelare, hemskt användande av Béla Lugosi och fler fel än man kan räkna, så är det här en riktigt underhållande film! Om ett tag kommer en nyversion av filmen, bara kallad Plan 9. Den kommer hålla kvar Ed Woods stil i filmen och även ha med James Rolfe. För en gångs skull kan jag inte vänta efter en nyversion!

Efter flera skräckfilmer, så som Night of the Ghouls, Bride of the Monster och The Sinister Urge, började han spela in porrfilmer istället. Just för att det var det enda han kunde tjäna några pengar alls på. Han börjar med en crossover som handlar om nakna zombies som dansar. Den heter Orgy of the Dead och jag måste erkänna att jag blev så nyfiken att jag faktiskt såg den. Det här var den sämsta filmen jag sett. På riktigt. Handlingen förstår nog ingen, tabbarna i filmen är enorma och den handlar bara om barbröstade tjejer som dansar med varulvar och mumier. Det är en riktig jäkla kalkonfilm, men jag är inte helt säker på att den kan kallas film. Därför kan jag inte riktigt säga något om den.
Jag har alltid trott att Orgy of the Dead var en parodi på George A. Romeros trilliogi, men jag upptäckte nyss att Night of the Living Dead kom tre år efter Orgy of the Dead! Dawn of the Dead kom inte förrän tretton år senare.
Kan det vara så att George Romero faktiskt blivit inspirerad av Orgy of the Dead? Det tål att tänkas på.

Kommentarer
Postat av: Jessica

har du sett filmen om Ed Wood, spelad av Johnny Depp? haha jag vart så sugen på att se Ed Woods filmer då asså

2010-09-13 @ 00:17:24
URL: http://strangeish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: