Jaha, nu äre jul igen.

Jag kan avslöja för er som missat det att det faktiskt är jul nu.
Vad tittar man på under julen då? Karl Bertil? Kalle Anka? Grevinnan och Betjänten? Kan du vissla, Johanna? Jorå, det är ju klassikerna. Men vad mer kan man välja att se för att få upp julstämningen i huset?
Som vanligt tänkte jag tipsa om tre julfilmer som tränger sig bort ifrån de klassiska filmerna.

Die Hard
Det är nog inte så många som tänker på det här, men Die Hard är faktiskt en råhäftig julfilm! John McCaine är numera en ikon och jag känner att vi borde byta ut Jultomten mot honom.
John är en polis från New York som hamnar mitt i ett gisslandrama i ett höghus. Nu kännes det väl som vilken film som helst som skulle kunna visan på Sexan en torsdagskväll. Men Die Hard är mer än så. För det första älskar jag grejen med att han går barfota genom hela filmen. Ingen stor grej låter det som, men det är faktiskt hans största hinder och hans fötter tar rejält med stryk.
Det andra som får mig att gilla den här filmen är att allting känns realistiskt. Många actionfilmer känns verkligen att det bara är en film och att det inte skulle kunna vara så i verkligheten. Som när Steven Seagal får ett helt gäng på sig samtidigt, men han behöver bara spö två åt gången. Nä, med Die Hard skulle allt kunna hända, om man vore lika sabbtänkt och stark som John McCaine. Det är vad som skapar en riktigt bra actionrulle.


Santa Claus Conquers the Martians
Här har jag en riktigt konstig jävel åt er. Men vad annars kan man tro med en film som heter "Santa Claus Conquers the Martians"?
Marsianer är avundsjuka på att Jorden har en tomte som kommer med presenter varje år och känner att de enda de kan göra är att kidnappa jultomten! De frågar ett par barn om de kan visa vägen till jultomten, och när visat vägen till Nordpolen så blir de lämnade där. Vilken tur att en enorm robot som inte nämns senare i filmen bär in dem till tomtens hus innan de fryser ihjäl!
Allihopa kommer tillslut till Mars och det är nu filmen blir helt flippad. Mer flippad än jag kan förklara. Det enda jag kan säga är att jag garvade från första repliken i filmen till den sista. Den här filmen borde vara legendernas legend över julfilmer, och trots det har inte många hört om den. Som tur är hittade jag ett exemplar på Sci-fi World och verkligen behövde köpa. Om ni verkligen vill ha den, så följer den också med i The Ultimate Ed Wood Collection. Det kan verkligen inte skada.
När ni ska på någon julfest och se julfilmer så ska du ha med den här och säga "Julfilmer, va? Här har jag en julfilm åt er!"
Det ska jag göra. På fredag.


Tales from the Crypt - Avsnitt Två
Jag måste börja med att tipsa om den här fantastiska serie. Jag har sett alla säsonger av den två gånger och jag blir aldrig less. Ja, juste. Det är en serie.
Tales From the Crypt är en serie skräckavsnitt där varje avsnitt har både glimten i ögat och en tvist i slutet. Lite som Twilight Zone, fast groteskare. Dessutom är det olika kända människor som regisserat/skrivit avsnittet, så som Arnold Schwarzenegger.
Den andra avsnittet i säsong ett var en av de allra första som tog julen som något skräckfyllt. Nu har vi Jack Frost, Santa Claws, Santa's Slay osv. Men innan det här avsnittet var det bara It's a Wonderful Life och sånt som regerade julen. Och Black Christmas. Och Gremlings. Lite skräck fanns det innan.
Det går ut på att en girig kvinna bestämmer sig för att mörda sin man. Samtidigt hör vi om en psykopat som klär ut sig till en tomte och dödar folk.
Precis när mannen är död kommer psykopaten och då kan ju inte kvinnan ringa polisen utan att själv bli upptäckt.
Det här avsnittet är regisserat av Robert Zemeckis som även regisserat Tillbaka till Framtiden, Forrest Gump, Cast Away och Who Framed Roger Rabbit. Så ni förstår nog att det är jävligt grymt. För en läskig jul - se Tales From the Crypt "And All Through the House". Finns på Youtube, vettu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: