Toy Story 3

Jag har precis kommit hem ifrån biografen och jag måste bara skriva om vad jag har sett. För att heta Kapten Nintendo, så skriver jag väldigt mycket om film.

Vi har alla sett Toy Story. Berättelsen om Andys leksaker som lever, så fort han tittar bort. Nu har Andy vuxit upp. I hans rum hänger nu posters på motorcyklar istället för cowboyhattar. Hans golv är fyllt av skateboards och elgitarrer, istället för leksaker. De flesta av hans leksaker har försvunnit i loppisar och de överlevande ligger i en låda på hans rum. Andy är sjutton år och ska flytta till universitetet, men innan han åker måste han rensa ur hans rum. Antingen ska han grejer med till universitetet, upp på vinden eller slängas. Han väljer att ta med sig Woody till universitetet och packar ihop resten för att lägga upp på vinden. Oturligt nog råkar hans mamma blanda ihop de leksaker som skulle upp till vinden med skräp (det har hänt mig med) och leksakerna beslutar att följa med Andys systers leksaker, som ska doneras till ett dagis.
Jag är helt tagen av filmen. Skämten var på topp (tortillapotatishuvud) och handlingen var inte en utdragen uppföljare för att tjäna pengar, utan den bygger på storyn på ett nödvändigt sätt. Vi har alla varit med om det som händer i filmen. Vi minns när vi beslutade att plocka ihop våra favoritleksaker och hur det fortfarande känns som att de lever, även fast vi vet att de är tillverkade i fabrik. Filmen gav mig faktiskt dåligt samvete över att jag inte leker med mina leksaker längre och om en film kan få en att få skuldkänslor över något sådant, så är den rejält lyckad.
Det här är ingen barnfilm. Leksakerna som är med i filmen är leksaker från tidigt nittiotal, skämten var väldigt smarta och det fanns inte ett enda barn i publiken. Det här är ingen film man ser för nostalgiska skäl (för att man gillade första), utan det här är en film alla borde se. Även om man inte sett de tidigare.
Jag hyllar den här filmen rejält, jag vet. Men den förtjänar det, tamejfan. Den bästa filmen jag sett på väldigt, väldigt länge.


Nu ska jag leta rätt på mina gamla leksaker, bara för att säga hej igen.

Kommentarer
Postat av: Axel

bleep bloop im a robot

2010-08-30 @ 00:19:57
URL: http://gondola.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: