Arachnophobia

Jag hatar spindlar. Det är inte så att jag är rädd för dem, utan det är en fobi. Jag vet att spindlar inte är farliga och att jag inte har anledning att vara rädd. Men när en spindel är i mitt rum, när de kryper på mig, när de är i min säng när jag sover så fryser kroppen till is. Fobi är som en allergisk reaktion. Citrus är någonting många är allergisk mot. Det är inte farligt, egentligen. Men kroppen har fått för sig att det är det. Därför sväller den upp och skriker "nej", vilket får personen att undvika citrus. Samma sak gäller då det kommer till min spindelfobi. Spindlar är inte farliga, men när jag ser den aktiverar hjärnan en skräckreflex. Den får kroppen att vilja springa iväg och aldrig närma mig en spindel igen. Halva hjärnan säger att spindlar inte är farliga. Den kan triumfera om jag får syn på en spindel på långt avstånd, vilket kan få mig att lyckas klara av att döda dem. Men den andra hjärnan skriker "iväg! Bort! Akta! Fara! Rökning förbjuden!" om jag inte lägger märke till spindeln förrän den klättrar på min arm.

Som jag förklarar i mitt tidigare inlägg om skräck, så älskar jag att bli rädd. När det kommer till film eller böcker. Jag tittar på många skräckfilmer och igår fick jag ett infall att se det värsta jag kan tänka mig. Jag såg "Kingdom of the Spiders".
William Shatner (Kapten Kirk från Star Trek) spelar veterinär som råkar bo i en stad som får ovanligt mycket spindlar. Det börjar smått. En spindel i en låda. En spindel i gräset. En död hund. En död ko. En död människa. Flera döda människor. Tusentals spindlar. Människor i puppor tillverkade av spindelnät. Kaos i staden. Staden tas över totalt.
Jag hade inte tänkt gå in närmare på filmen, eftersom jag egentligen tänkte skriva om fobier, men ni borde iallafall få veta att det är den värsta filmen jag sett. På ett bra sätt.
När de filmade filmen använde de riktiga spindlar, vilket gör filmen galen. Nu för tiden skulle allt vara datoranimationer, men allt var okej under sjuttiotalet. Hundratals spindlar dog under inspelningen, vilket är en av anledningarna att man inte får använda djur på det sättet längre.
Om ni vill ha en recension av filmen, så är det bara att säga till. Fast ni är kanske less på recensioner.
Ikväll ska jag se Toy Story 3 i 3D. Det blir en bra kontrast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: