Förebilder

Alla har förebilder. Någon man försöker efterlikna eller hämta inspiration ifrån. Jag jobbar ju en hel del med film, så då är det ju klart att jag har en hel jäkla massa förebilder att välja ifrån. Jag hämtar inspiration ifrån nästan varje film jag ser. Men nu tänkte jag bara köra en snabb lista på de jag tycker om mest. De jag hämtar inspiration ifrån och de som är det jag vill uppnå.

James Rolfe
De flesta känner igen honom som Angry Video Game Nerd och det var där jag först såg honom. Vi har samma åsikt om allt och samma smak då det kommer till film och tvspel. Alltså är han en perfekt inspirationskälla. Jag kollade bara på hans recensioner och tio i topp-listor tills jag upptäckte hans lite längre filmer. Han har varit precis som jag. Filmade korta skitfilmer på sin bakgård och fortsatte sedan ännu längre. Hans filmer blev bättre och bättre medan mina stannade på samma plan.
Jag önskar verkligen att jag kan göra något lika bra som han gör det när jag är i hans ålder. Han lägger verkligen ner tid, pengar och sig själv i sina filmer. Han som är manusförfattare och regissör blir ändå den som bygger upp scenen och gräver två meter djupa hål. Påminner om när jag spelade in min film No Sync. Där fixade jag det allra mest. Synd att filmen försvann. Jag blev rätt nöjd med den.

Om James Rolfe och Cinemassacre



Tom Savini
Han är mästaren på specialeffekter. Ni har förmodligen sett Fredag den 13nde, Romeros zombiefilmer och Creepshow. Iallfall någon av dem. Det är alltså Tom Savini som står bakom specialeffekterna.
Jag älskar specialeffekter. Inte datoranimationerade effekter, utan klassiska, påhittiga och äckliga effekter. Och om det är Tom Savini som ligger bakom dem, så ser de riktigt riktiga ut. Det är bara läskigt.

Pilmordet rån Fredag den 13nde


Steven Spielberg
Tror inte att det finns någon annan som gjort så många bra filmer som Steven Spielberg. Samtliga Indiana Jones, Jaws, E.T., Poltergeist, Närkontakt av Tredje Graden och Jurassic Park. Är det inte helt knäppt att det är samma man bakom alla de filmerna? Han har nya, fräscha ideér (förutom hans kassa nyversion av War of the Worlds), ett eget sätt att tänka, han är intresserad av utomjordingar och han behandlar sina skådespelare på ett riktigt bra sätt. Det är många som inte gör det.
Alltså, Steven Spielberg är mannen och jag vet att ni alla är lika sugna som jag på hans nya film om Tintin.

Tintin (2011)



Jag har bara krafsat lite, men det där är nog mina största förebilder. Det finns såklart ännu fler. Bruce Lee, Sylvester Stallone, James Cameron, Bruce Cambell, Ed Wood, Jackie Chan, Roy Andersson etc. Det är bra att kunna hitta inspiration var som helst.

Kommentarer
Postat av: Anonym

spielberg*

2010-09-12 @ 12:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (din jävla nolla)

URL/Bloggadress:

Kommentar: